Pieredze
Komanda
Jaunumi
Kontakti
Jaunumi & Lietas
11. 03. 22
Jau iepriekš esam uzsvēruši, ka sankcijas ir jāievēro ne tikai tiem, kuriem Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā ir noteikts tiešs pienākums veikt sankciju riska novērtējumu un izveidot iekšējās kontroles sistēmu. Sankcijas ir jāievēro pilnīgi visiem! Tostarp arī fiziskām personām, komersantiem, biedrībām, nodibinājumiem, pašnodarbinātajiem, zemnieku saimniecībām utt.
Sankciju neievērošanai var būt būtiskas negatīvas sekas. Tāpat arī jebkādai sadarbībai ar sankcionētām personām vai personām, kas ir saistītas ar sankcionētām personām, noteiktos gadījumos var būt negatīvas sekas. Tāpēc atvēliet sankciju jautājumam laiku un resursus jau tagad, lai vēlāk nav “jāsmeļ izliets ūdens”.
Ar ko sākt?
Sāciet ar sevi. Iespēju robežās pārbaudiet, vai jūsu uzņēmums nav saistīts ar sankcionētu personu. Pārbaudiet ne tikai tiešos un netiešos dalībniekus, akcionārus, biedrus, patiesos labuma guvējus utt., bet arī to valdes un padomes locekļus, izpilddirektorus, prezidentus utt. Ja sankcionētu personu nav – lieliski. Ja ir, tad vispirms nepieciešams saprast, kādas sankcijas ir piemērotas (t.sk., kas piemērojis un kādi ir ierobežojumi), jo no tā ir atkarīgs, vai un kādi ierobežojumi ir attiecināmi arī uz jums. Ievērojiet, ka kritēriji sankciju attiecināmībai uz personu, kura pati nav sankciju subjekts, bet kura ir saistīta ar sankciju subjektu, atšķiras atkarībā no tā, kas sankcijas ir noteicis.
Piemēram, “50% noteikums” ES sankciju gadījumā nozīmē vairāk nekā 50% tiešas dalības (t.i., virs 50%), bet OFAC sankciju gadījumā – 50% un vairāk tiešas, netiešas (“kaskādes” princips) vai kopīgas (dalības agregācijas, t.i., tiek ņemta vārā visu sankcionēto personu dalība kopā un ir pietiekams jau ar 50%) dalības. Ja sankcijas nav piemērojamas pamatojoties uz “50% noteikumu”, tad ES sankciju gadījumā vēl tiek vērtēta arī “kontrole”, bet OFAC sankciju gadījumā arī “ekonomiskais labums”. Publiski ir pieejami dažādi avoti, lai pašu spēkiem varētu atrisināt vienkāršākus gadījumus. Tādēļ atkarībā no lietas un saistītajiem apstākļiem ir jāizvērtē, vai nav nepieciešama speciālista palīdzība.
Ja, jūsuprāt, sankcijas nav piemērojamas – lieliski, taču esiet gatavi aizstāvēt / pamatot savu viedokli gan klientiem, gan sadarbības partneriem un pakalpojuma sniedzējiem, kā arī iespējams presei un tiesībsargājošajām iestādēm. Pavisam nesen presē izskanēja ziņa, ka kāds liels Latvijas uzņēmums arī ir pakļauts OFAC sankcijām, jo ir saistīts ar sankcionētām personām. Preses relīzē gan nebija sniegts izvērst pamatojums tam, kāpēc sankcijas ir piemērojamas arī Latvijas uzņēmumam, bet gan vienkārši paskaidrots, kā attiecīgais uzņēmums ir saistīts ar sankcionētu personu. Lai arī vēlāk preses relīze tika papildināta ar norādi, ka uzņēmums ir tikai saistīts ar sankcionētu personu, nevis pats pakļauts sankcijām, domājams, ka šāda ziņa lika šī uzņēmuma klientiem un sadarbības partneriem satraukties un vērtēt sadarbības ar attiecīgo uzņēmumu turpināšanas iespējas. Attiecīgi detalizēts un pamatots izvērtējums par to, kāpēc sankcijas nav piemērojamas, pat ja esat saistīts ar sankcionētu personu, var noderēt.
Savukārt, ja esat tieši vai pastarpināti pakļauti sankcijām, tad rūpīgi jāizvērtē, vai un kā iespējams mazināt sankciju radītās sekas.
Ko tālāk?
Ja vēl neveicat savu klientu, sadarbības partneru, pakalpojumu sniedzēju un visu citu iespējamo personu pārbaudi sankciju sarakstos, tad noteikti ir pēdējais brīdis sākt to darīt. Tas, cik rūpīgi jāveic pārbaude (t.sk., vai jāveic izpēte un jāpārbauda visas ar personu zināmās saistītās personas, kādi meklējumi jāveic un cik bieži) atkarīgs no tā, ar ko nodarbojaties paši (pakalpojumi, preces, darbības valstis utt.) un ar kādām personām (darbības joma, reģistrācijas valsts, darbības valstis utt.) jūsu darbība ir saistīta. Tāpēc sankciju riska novērtējumu ieteicams veikt visiem, ne tikai tiem, kuriem normatīvie akti to tieši paredz kā atsevišķu pienākumu.
Sankciju riska novērtējums ir vispiemērotākais rīks, lai saprastu, vai un kā tieši jūsu uzņēmums var pārkāpt sankcijas vai tikt iesaistīts sankciju pārkāpšanā vai apiešanā. Publiskajos avotos netrūkst pamācību kā veikt sankciju risku novērtējumu. Tāpat idejas par to, kas tieši būtu vērtējams sankciju riska sakarā, var smelties no uzraudzības iestāžu vadlīnijām, kā arī normatīvajiem aktiem. Taču, lai pareizi izvērtētu sankciju risku, ir jābūt labai izpratnei par sankcijām kā tādām. Tāpēc ir ieteicams apsvērt sankciju riska novērtējumu veikt sadarbībā ar speciālistu sankciju jomā.
Pēc tam, kad ir apzināts risks, variet ieviest attiecīgus pasākumus, lai risku pārvaldītu vai, ja nepieciešams, mazinātu. Bieži vien būs pietiekami ar to, ka reizi pa reizei pārbaudīsiet klientus, sadarbības partnerus, pakalpojumu sniedzējus utt. sankciju sarakstos. Taču noteiktos gadījumos būs nepieciešams ieviest nopietnākus sankciju riska mazināšanas un pārvaldīšanas pasākumus, piemēram, noteiktu personu izvērtēšanu (t.sk. to darbības jomu, sadarbības partnerus utt.) pirms darījumu attiecību nodibināšanas un, iespējams, darījuma attiecību laikā, darījumu ierobežošana ar noteiktām personām, regulāras un detalizētas pārbaudes sankciju sarakstos utt.
Šobrīd jau ir pieejami dažādi gatavi rīki sankciju riska pārvaldīšanai, taču ieteicams rūpīgi izvērtēt, vai šis rīks atbilst jūsu vajadzībām un ir tiešām jums vajadzīgs / izdevīgs. Noteikti iesakām citastarp pievērst uzmanību tam, kur un kad tiek iegūti izejas dati (sankciju saraksti) sankciju meklējumu veikšanai, kā notiek sankciju meklējumi (t.i., kādi ir meklēšanas kritēriji, algoritmi utt.), cik bieži meklējumi tiek veikti, kā meklējumi tiek reģistrēti un saglabāti un vai tie atbilst piemērojamajiem noteikumiem un prasībām.
Ko vēl var darīt?
Ieteicams pārskatīt noslēgtos līgumus un darbībā izmantotās līgumu sagataves, lai pārliecinātos, ka gadījumā, ja līguma otra puse tiek pakļauta sankcijām vai kļūst saistīta ar sankcionētu personu, jums ir pielīgtas pietiekamas tiesības, piemēram, izbeigt vai apturēt līgumu, aizturēt maksājumus, pārtraukt pakalpojuma izpildi vai preces piegādi. Ja šāds regulējums nav ietverts jūsu slēgtajos līgumos vai ir nepilnīgs, ieteicams to iestrādāt vai attiecīgi precizēt.
Ko darīt, ja tomēr saskaraties ar sankcionētu personu?
Vispirms pārliecinieties, vai persona tiešām ir tieši sankcionēta vai tikai saistīta ar sankcionētu personu (piemēram, dalībnieks, izpildinstitūcijas loceklis, patiesais labuma guvējs utt.). Ja tikai saistīta ar sankcionētu personu, tad jāpārliecinās, vai sankciju ierobežojumi ir attiecināmi konkrētajā situācijā. Ja pat netiek pārkāptas vai apietas sankcijas, tad joprojām ir jāizvērtē, vai un kā darījuma attiecības ar attiecīgo personu un citiem darījuma partneriem var ietekmēt “sadarbība” ar tieši vai pastarpināti sankcionētu personu. Tāpat šāds izvērtējums būtu jāveic, ja ir darījuma attiecības ar personu, kura ir saistīta ar sankcionētu personu, bet attiecībā uz kuru sankciju ierobežojumi nav attiecināmi.
Noslēgums
Risks, ka uzņēmums, kurš darbojas tikai Latvijā (t.sk. klientu, sadarbības partneru un visādā citādā ziņā) un tādā jomā, kas nav saistīta ar “sankcionētām” precēm / jomām, pārkāps sankcijas vai tiks negribot iesaistīts sankciju pārkāpšanā vai apiešanā, vispārīgā gadījumā ir mazs. Tomēr šāds risks ir, un, ņemot vērā iespējamās smagās sekas (t.sk. kriminālatbildību) sankciju pārkāpšanas gadījumā, šo risku nevajadzētu ignorēt.
Mēs varam jums palīdzēt gan ar jūsu sankciju riska novērtēšanu un atbilstošu procedūru sankciju riska pārvaldīšanai (t.sk. mazināšanai) izstrādi, gan esošo līgumu un līgumu sagatavju izvērtēšanu un papildināšanu / precizēšanu. Tāpat mēs varam veikt gan jūsu, gan jūsu sadarbības partnera, klienta, pakalpojuma sniedzēja utt., kā arī jau noslēgta vai vēl plānota darījuma izpēti, lai identificētu iespējamos sankciju riskus. Mēs varam sniegt jums palīdzību visos jautājumos, kas risināmi, lai nodrošinātu sankciju ievērošanu jūsu darbībā.
Lai veicinātu plašākas sabiedrības izpratni par sankcijām un katra pienākumiem šajā sakarā, aicinām piedalīties FORT vebinārā 18. martā, kas notiks laikā no plkst. 9:15 līdz 10:15 un kurā vienkāršā un viegli uztveramā veidā pastāstīsim par būtiskāko.
Pieteikties vebināram var pa epastu riga@fortlegal.com vai pieteikšanās formā ŠEIT. Vebinārs ir bez maksas un notiks Microsoft Teams vidē latviešu valodā.
Noderīgas saites
Sankciju likums – Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likums.
FID uzturētais konsolidētais (ANO un ES) noteikto sankciju saraksts – šeit nav iekļautas pilnīgi visas Latvijai saistošās sankcijas, piemēram, t.s. sektorālās ES sankcijas, kas noteiktas pret konkrētu reģionu vai preci vai pakalpojumu, nevis fizisku vai juridisku personu. Tāpat šeit nav iekļautas OFAC noteiktās sankcijas.
OFAC sankciju saraksts – ASV Valsts kases Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (OFAC) konsolidētais sankciju saraksts.
ES sankciju meklēšanas rīks (EU Sanctions Map) – šis ir ērts rīks, lai veiktu ES sankciju meklējumus (t.sk. pret konkrētu reģionu, preci, pakalpojumu noteiktās) un saprastu, kādas sankcijas ir piemērotas attiecīgajai personai.
Ārlietu ministrijas vadlīnijas sankciju efektīvai ieviešanai Latvijā – šeit ir pieejama vispārīga informācija par sankciju režīmiem, ierobežojumu izņēmumiem, kā notiek izņemšana no sankciju sarakstiem utt.
Ārlietu ministrijas apkopotā informācija par sankcijām – šeit ir pieejama plaša informācija par sankcijām, t.sk. vispārīgi apraksti un atbildes uz gan uz vispārīgiem, gan specifiskiem ar sankcijām (t.sk. OFAC sankcijām) saistītiem jautājumiem.
Sankciju riska pārvaldīšanas normatīvie noteikumi – FKTK normatīvie noteikumi, kuros ir uzskaitīti atsevišķi sankciju risku ietekmējoši faktori, kurus var ņemt vērā, vērtējot savu sankciju risku, kā arī iespējamās sankciju risku paaugstinošās pazīmes.
VID vadlīnijas sankciju riska novērtējumam – VID vadlīnijas, kurās ir ieskicēti atsevišķi sankciju risku ietekmējoši faktori, kurus var ņemt vērā, vērtējot savu sankciju risku.
VID seminārs par sankciju jautājumiem – VID rīkotā semināra “Sankciju režīma ievērošana Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjektiem” prezentācija. Semināra ieraksts ir pieejams šeit: https://www.youtube.com/watch?v=pLDaJz4I318.
Es paraugprakse attiecībā uz ierobežojošo pasākumu efektīvu īstenošanu – šajā dokumentā ir apskatīti galvenie sankciju īstenošanas elementi un sniegti ieteikumi efektīvai sankciju piemērošanai.